Direktlänk till inlägg 23 februari 2011

Axeln bråkar med mig

Av Sara - 23 februari 2011 21:36

Dagen idag har varit ganska bra. (förutom den vanliga tröttheten)
Min axel har krånglat så på fredag måste jag ringa till MVC och fråga om det finns något jag kan göra, blir det värre av att vara gravid?
Har ju gått på zonterapi men sedan jag blev gravid så får jag inte gå på det mer och nu när jag sover sämre på nätterna så har nacken/axeln börjat bråka med mig igen.


Vet inte riktigt vad jag ska göra åt saken. Vet ju att det kommer när jag spänner mig och när jag inte sover ordentligt. Alltså måste jag slappna av mer och sova men hur ska jag kunna sova bra när jag måste gå upp och kissa 3-4 gånger varje natt.


Hmm.... jag får kolla upp det här lite närmare.


Någon som vet om det är farligt att ligga på spikmatta när man är gravid?!

 
 
Ingen bild

Jenni

24 februari 2011 10:39

Spikmatta under graviditeten?
Teorin bakom spikmattans effekt är att smärtan när man lägger sig på mattan troligtvis får kroppen att producera hormonerna oxytocin och endorfin. Oxytocin är kroppens ”må-bra-hormon” och endorfin är kroppens egna smärtlindrande hormon. Båda hormonerna produceras naturligt i kroppen under en graviditet.

När det gäller användandet av spikmatta under graviditet går uppfattningarna isär. Det finns ingen forskning som talar för att det skulle kunna orsaka missfall eller vara skadligt för fostret. Många avråder dock gravida att använda spikmattan före den fjärde graviditetsmånaden med hänvisning till försiktighetsprincipen. De menar att yttre påverkan kan utgöra en risk då missfallsrisken är störst under de första månaderna av graviditeten. Liknande policy har även många massörer som inte gärna ger massage under graviditetens första del. Detta gäller massage i ryggslutet och inte nacke/skuldror vilket är helt ofarligt när som helst under graviditeten. Denna policy kan med största sannolikhet även gälla användandet av spikmatta under graviditet.

Undvik att använda spikmattan över ländryggen tidigt i graviditeten, (första trimestern).

Då de flesta kvinnor går upp i vikt under graviditeten kan det medföra ett ökat tryck på mattan vilket upplevs smärtsamt och obehagligt. Ett tips är att använda en t-shirt eller en handduk mellan för att minska spikarnas tryck.

(hittade detta på http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=26769)

 
Ingen bild

Sara

27 februari 2011 10:27

Tack Jenni! <3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 15 oktober 2011 04:06

Det är inte ofta jag skriver så här tidigt på morgonen, faktum är att det aldrig har hänt. Klockan är 04.07 och jag har sovit i 3 timmar. Min kära son vaknade och ville ha mat (inget konstigt i det) men ville inte somna om utan var sedan klarvaken. E...

Av Sara - 10 oktober 2011 19:35

Ikväll är jag och Elliot ensamma och då blir det mycket mys i soffan. Underbart!! Hans mage har blivit bättre och han sover mer på nätterna, ja tro nu inte att jag får sova fler timmar för det får jag inte. Han ska nämligen helst sova på bröstet vi...

Av Sara - 25 september 2011 12:18

Då är det lilla pyret redan över 3 veckor.Tiden har gått så fort, jag hinner ju inte med någonting. I alla fall känns det inte så.Jag försöker hinna med allt som jag gjorde innan jag ploppade ut lille Elliot men jag måste väl inse att det inte går. *...

Av Sara - 13 september 2011 14:04

Tiden bara springer iväg, eller så är det min "egen-tid" som minskat radikalt de senaste. Känns som att jag mest sitter i soffan och ammar hela dagarna.Det är iof väldigt mysigt men ibland behöver jag komma ut och få lite luft, även om jag så bara ta...

Av Sara - 2 september 2011 14:14

Han är ute! :DJust nu ligger den lille på sin pappas mage och myser.Skönt att få lite "egen" tid.Som sagt vattnet gick natten till torsdag och när vi var inne på förlossningen var jag redan öppen 5 cm. Kan ni tänka er!! Ibland är det bra att vara env...

Ovido - Quiz & Flashcards