Alla inlägg den 15 maj 2011

Av Sara - 15 maj 2011 19:26

Det är många som undrar vad foglossning innebär och hur det känns.
Det är lite svårt att förklara.


Vad det är:
Bäckenet består av två halvor som är förenade framtill med en stel led eller fog som kallas symfysen. Denna fog är förstärkt med ett kraftigt nätverk av ligament, vilket gör att den under normala förhållanden nästan inte rör sig alls. För att underlätta barnets passage genom bäckenet producerar kroppen när du är gravid ett hormon som kallas relaxin, som löser upp ligamenten i bäckenet. Det gör att dessa fogar kan röra sig mer under graviditeten och förlossningen.


Lite om hur det känns:

Smärta över blygdbenet och i ljumskarna är de vanligaste symptomen. Du kan också få ryggsmärtor, smärtor i bakre delen av bäckenet eller höftsmärtor. Det är vanligt med en skapande eller klickande känsla i området runt blygdbenet och smärtan kan röra sig nedåt lårens insida eller mellan benen. Smärtan förvärras ofta om du har benen brett isär, promenerar, går upp- eller nerför en trappa eller ändrar ställning dig i sängen. Den är ofta mycket värre på natten och kan göra att du sover dåligt. Det kan vara särskilt smärtsamt att gå upp på toaletten på natten.


Detta är taget från Babycenters hemsida.


Som sagt är det svårt att förklara för det är olika för alla.
Så som jag har det just nu är det ryggslutet som bråkar, innan var det blygdbenet.
Jag kan knappt sitta mer än 20 minuter innan det gör ont som tusan. Det är lite som att ha träsmak i  röven fast värre och som ett brett bälte på ryggsluten.
Hur jag än gör så får jag ont, det bästa är att ligga still på sidan d.v.s att inte röra på mig allt för mycket och inte sitta rakt upp.
Detta tar väldigt mycket på mina krafter och humöret. Tyvärr sover jag dåligt vilket innebär att jag är trött och lättirriterad på jobbet... och när man sitter i kassan på Gekås så är det banne mig inte lätt att hålla minen uppe alltid.
Men vad gör man inte för den lille i magen!

Ovido - Quiz & Flashcards